Sunday, June 13, 2010

Kepimpinan - Leadership

Assalamualaikum,

Aku tengah bersantai di KLIA, sambil menunggu flight seterusnya untuk ke Miri. Aku melintas di kedai buku tadi dan terpandang beberapa buku tentang kepimpinan, strategi peperangan dan beberapa buku motivasi diri yang pernah dan belum pernah aku baca.

Terdetik dalam hati aku, kenapa kebanyakan orang kita sama ada melayu atau pun Islam sekarang ni, ramai yang mengambil idola mereka dari kalangan bukan Islam, ahli-ahli perniagaan bukan Islam, dan sebagainya, yang pastinya bukan Islam. Tidak salah kita mengambil pelajaran atau pengajaran dari pengalaman, atau teknik pengurusan mereka, tetapi kenapa kita sebagai Muslim tidak meletakkan kepimpinan Rasulullah, para sahabat dan pemuka-pemuka Islam sendiri sebagai " idola priority" mereka sebagai panduan dan rujukan.

Atau paling-paling tidak pun kita ada beberapa tokoh motivasi yang terkenal yang mengambil Al-Quran dan Sunnah sebagai dasar motivasi dan asas pengurusan mereka. Tidak di nafikan aku sendiri pernah membaca buku-buku tulisan John C.Maxwell, Sun Tzu, Stephen Covey dan beberapa buku lagi yang berkaitan motivasi dan pengurusan, tak juga aku nafikan mereka melalui pengalaman mereka telah memacu kumpulan mereka dan kumpulan yang mengikuti mereka ke satu pencapaian yang memberangsangkan, hebat dan menjadi sebutan pada semua orang.

Tetapi aku sendiri pun apabila, menelusuri dan mendalami pengalaman mereka ini semua, pada aku terdapat kekurangan (pada aku lah, orang lain aku tak tau!). Sentuhan kerohanian tak ada! Baca, faham, praktik, berhasil, tetapi tak ada kepuasan!. Puas sebab berjaya mempraktik kan apa yang kita dah faham, tetapi KOSONG!

Tetapi ini pendapat aku sendiri, mungkin tulisan ini macam tergantung, tetapi, macam kawan aku pernah bagitau, "SEBUAH FILEM YANG BAIK ADALAH FILEM YANG MEMBUATKAN PENONTON BERFIKIR".....so mungkin juga dengan harapan bila tulisan ni tergantung, pembaca akan menilai dan berfikir sendir, TEPUK DADA TANYA IMAN....

Yang baik dan yang buruk adalah dari Allah, tetapi yang buruk itu adalah di sebabkan kejahilan dan kedaifan ilmu diriku ini.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment