Saturday, June 12, 2010

Khutbah Jumaat

Semalam khutbah dimulakan oleh khatib dengan ayat " Demi Masa!, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang ber amal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran".

Khatib kemudian menghuraikan dan mengaitkan dengan isu semasa iaitu kes-kes BUANG BAYI yang kerap kita dengar kebelakangan ini. Khatib menyatakan ayat " WALA TAKRABUL ZINA....". Khatib juga menghuraikan sebab-sebab dan faktor yang patut dipertimbangkan kepada meningkatnya kes pembunuhan dan buang bayi.

Sebagai penutup, khatib menasihatkan jemaah supaya bersama-sama untuk mencegah perkara-perkara mungkar dan memperbaiki diri dan amalan supaya dapat mencapai ketaqwaan terhadap Allah.

Cuma semalam aku sebak sikit bila khatib terus buka ayat DEMI MASA, tak tau kenapa, tapi memang sebak, masa khatib baca doa yang lain-lain pun, aku "nampak" benda lain. Masa imam panggil "AS SOLAHHHHHHHHHH, aku rasa nak gugur dah air mata, bila imam baca 2 surah terakhir al-baqarah....aku macam nak suruh imam sambung lagi surah lain......

Bila imam berdoa dengan ayat syifa' ....bertambah pilu hati...

No comments:

Post a Comment